Музей «Історії рідного краю» на базі херсонської спеціалізованій школі І - ІІІ ступенів № 52 з поглибленим вивченням української мови Херсонської міської ради - «Херсонщина – мій рідний край».

Двірська Олена Вікторівна  - завідуючий музею.

52 1 1Музей « Історії рідного краю» при Херсонській спеціалізованій школі I-III ступенів №52 з поглибленим вивченням української мови Херсонської міської ради, зареєстрований управлінням освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації, дата заснування – 5 вересня 2008 рік, а відкрився 12 березня 2009 року. Музей – це науково-дослідницька і науково - освітня установа, яка виконує на основі музейних предметів функції документування, освіти і виховання. Соціальні функції музею здійснюються в процесі комплектування, обліку, зберігання, вивчення, експонування і пропаганди музейних зібрань.

 

52 1 2Виникнення музею пов’язане з суспільними потребами у збережені і вивчені документальних пам’яток матеріальної і духовної культури народу, природних об’єктів.

У ході розвитку музейної справи визначилися основні напрями діяльності музею : науково-дослідний і культурно-виховний. Як науково - дослідна установа музей виконує функцію документування (догляду, підтвердження), створюючи фонд музейних предметів – джерел, необхідних для дослідження процесів, явищ, актів історичного розвитку природи і суспільства.

52 4  1Як культурно-виховна установа музей, використовуючи пізнавольно - культурне значення музейних пам’яток, популяризує знання і задовольняє запити суспільства в пізнавальному, пропагандистському, морально-виховному, естетичному аспектах.

Специфіку музейної діяльності визначає зібрання музейних предметів, пам’яток природи, історії, культури. Значення музейних предметів залежить від ступеня їх за документованості ( як першоджерел фактів, явищ, подій, процесів у природі і суспільстві, що представленні в певній науковій системі у фондах і експозиції музею). Соціальна значущість інформації, яку можуть передати музейні предмети, визначає їх наукову, історико-культурну, художню та естетичну цінність.

 

0 52На нашу думку, одним із найцікавіших  експонатів нашого музею картина художника Р.Петрова «Кобзар на набережній Ялти». Родина художника мешкала у Криму, але після анексії виїхала звідти.

 

Учні нашої школи брали участь у благодійній акції «З Україною в серці», кошти від якої були направлені на допомогу воїнам АТО. Р.Петров на знак вдячності подарував свою роботу  нашим волонтерам, а вони передали її нашому музею.

 

На картині змальований український кобзар, бандурист Остап Юрійович Кіндрачук. Із 1962 року він навчався у відомого на весь світ бандуриста Олексія Федоровича Нирка, із яким наприкінці 1980-х років створили в Ялті товариство української мови ім. Амвросія Метлинського, пізніше реорганізоване в Ялтинське міське товариство «Просвіта» ім. Т. Г. Шевченка.

 

До 1985 року — соліст Кримської народної капели бандуристів імені Степана Руданського.

 

Збирач книг про козацтво та історію України, дослідник кобзарства в Україні, Криму та на Кубані. Колекціонує козацьку зброю.

 

2 52Остап Кіндрачук записаний до реєстру «Таврійсько-Запорізького козацтва» у Криму, що намагається позитивно впливати на молоде покоління: у школах займається патріотичним вихованням, розказує про цікаву козацьку історію.

 

У репертуарі народні думи, історичні та народні пісні, пісні про сьогодення. Свої пісні кобзар упорядкував у хронологічному порядку — історія України в піснях від Київської Русі до сьогодення.

 

Виконує окремі пісні польською, німецькою, татарською, молдавською та іншими мовами. Учасник міжнародних фестивалів у Польщі, Німеччині, Чехії.

 

В Україні грає в Києві, Ялті, Одесі, Львові та інших містах.

 

Записав у Польщі на студії два аудіоальбоми, деякі пісні з яких увійшли в аудіоальбом «Остап Кіндрачук. Козак — бандурист», який сам і поширює.

 

Остап Кіндрачук знявся у телефільмі Олега Бійми «Кобзарські шляхи» (1988, Укртелефільм) і серіалі «Роксолана» (1996, Укртелефільм).

 

 

1 52Ініціатором  створення музею була директор школи Бєляєва В.І., яка ще в 2008 році запропонувала розпочати роботу  по збиранню пам’яток, пов’язані з  становищем розвитком нашого навчального закладу, рідного міста, області. Ця ідея знайшла підтримку серед членів педагогічного колективу, і з 2008 року розпочалася цікава й клопітна робота по збиранню матеріалів, який нині є музейним фондом.

 Мета створення музею передбачає, перш за все, його виховну функцію та сприяння відродженню історичної педагогічної спадщини школи, забезпечення духовної єдності педагогічних поколінь. Тому на засіданні педагогічної ради школи було прийняте рішення про створення в кожному класному колективі пошукового загону, який займається збиранням цікавих матеріалів про Херсон, Херсонську область, рідну школу, готує повідомлення й виступає з ними на засіданнях, «круглих столів», конференцій.

   Очолив роботу по створенню музею заступник виховній роботи Фокіна І.О.   

У 2009 році були зібрані й оформлені перші матеріали, які вирішили розмістити на першому поверсі школи. Були підготовленні розповіді, фотографії.

Мету діяльності музею визначає залучення педагогічних працівників, учнів, батьків, громадськості нашого мікрорайону до збереження історичного-педагогічної спадщини шкільного музею.

 Основним завданням музею є сприяння удосконаленню навчально -  виховного процесу в школі розширення і поглиблення загальноосвітньої підготовки учнівської молоді засобами позакласної роботи; розвиток її творчих інтересів до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, пропагандистської роботи; формування у підростаючого покоління розуміння взаємозв’язку минулого, сучасного і майбутнього України; допомога педагогічному колективу закладу освіти у впровадженні нових нетрадиційних форм роботи за інтересами;участь у формуванні і збереженні і раціональному використанні музейного фонду України; вивчення, охорона пропаганда пам’яток історії освіти рідного краю; проведення культурно-освітньої роботи серед учнівської молоді та інших верст населення.

З метою забезпечення роботи якісного глибокого комплектування фондів музею, для подальшого поповнення матеріалами у школі створено Раду музею, а також-групи журналістів і лекторів, екскурсоводів.

Під керівництвом заступника директора з виховної роботи творчою групою було створено відеотеку, фонотеку, систематизовано матеріали про ветеранів Другої світової війни та ветеранів праці.  Галерея Другої світової війни має окремі рубрики: перша-ілюстрація, де розміщенні матеріали, що розповідають про початок воєнних дій на території Херсонської області; наступний матеріал знайомить із ходом бойових дій, о також містить данні про ті злодіяння, щогли заподіянні народногосподарському колективу Херсонщини, які втрати понесла область у зв’язку з окупацією.
Із цікавістю розглядають учні матеріали, у яких ідеться про діяльність партизанського об’єднання під командуванням І.Кулика, Хлопців з Карантинного. Така форма роботи спонукає вихованців до творчого пошуку, пошуку ділових контактів, сприяє залученню до науково-пошукової роботи.
        У нашому музеї знаходяться матеріали про ветеранів мікрорайону і кожного з них відвідала  спеціальна група учнів і педагогів, брали в них інтерв’ю. Напам’ять отримали фотографії, які доповнюють експозицію.

Експонати передаються завдяки нашому волонтерському загону «Нащадки Перемоги», які співпрацюють з ветеранами, піклуються про них та допомагають їм, а також учнями нашої школи.

Усі наші експонати є подарованими. Учні, їх батьки та вчителі  школи постійно займаються пошуковою діяльністю для поповнення шкільного музею.

Найбільш цінні експонати в нашому музеї – це ордени та медалі ветеранів  Великої вітчизняної війни.

В нашому музеї  існує  сім експозицій: Історичний, Архітектурний, історія нашої школи, Промисловість, відомі люди нашого краю, Заповідники Херсонщини, Херсонщина в роки ВВВ.

Останні надходження у колекцію музею :

ü  Шинель військова ;

ü  Патіфон та пластівки  різних років;

ü  Компас ;

ü  Книги  про війну особистого написанняГолубань Б;

ü  Кітель  та  кашкет – ветеран війни Петрова Г.П.

ü  Ордена  ветерана війни - Голубань Б.;

ü  Буквар 1970-х р.;

ü  Котушка для ниток, як пам’ятка ХБК;

ü  Нові фотоматеріали та документи.

На базі шкільного музею проводяться цікаві класні години, заочні подорожі, що, у свою чергу, сприяє патріотичному вихованню підростаючого покоління, адже пам’ять не має строку давності. Створений гурток «Юні екскурсоводи», де учні займаються науково – дослідницькою діяльність. Лекція для учнів початкової школи  про історію музею. Проведення вікторини для учнів 8 – х класів про історію Херсонщини. Конкурс «Юний екскурсовод»  серед учнів 6 – 7 класів.

Величезний життєвий досвід накопичений у ветеранах різних війн, тому ми запрошуємо цих людей і вони проводять у школі уроки мужності, виступають перед учнями з лекціями:

  1. Друга світова війна 1939 – 1945 р.р.
  2. Партизанський рух під час Великої Вітчизняної війни.
  3. День збройних сил України «Козацькому роду – нема переводу».
  4. День захисту Вітчизни «Це треба не мертвим, це потрібно живим».
  5. День Перемоги «Вклонімося і мертвим, і живим».
  6. Визволення України від німецько-фашистських загарбників «Ніхто не забутий, ніщо не забуте».
  7. 15 лютого – день виводу військ з Афганістану. Зустріч з воїнами-інтернаціоналістами.

У 2013 – 2014 н.р. продовжено роботу щодо оформлення інформації про ветеранів Великої вітчизняної війни.  Результатом роботи пошукового загону стали облікові картки ветеранів Великої Вітчизняної війни та карта мікрорайону школи, на якій відмічені їхні помешкання та інші місця, пов’язані з війною. Волонтери школи поздоровили учасників з Днем Перемоги і на їхніх будинках закріпили таблички.

До Дня Перемоги лекторська група провела екскурсії для учнів нашої та інших шкіл, розповідаючи про Велику Вітчизняну війну та наших випускників-героїв.

            Учні школи вивчають історію не лише в шкільному музеї, а й постійно відвідують Херсонський історичний музей. Музей підтримує зв'язок з Херсонської міської спілки ветеранів Афганістану. Пошуковий загін працює з архівними даними, намагаючись поповнити список випускників - учасників Великої Вітчизняної війни та тих, хто не повернувся до рідної домівки, загинувши на полях боїв.

У 2014-2015 навчальному році робота шкільного музею і школи були направлені на відзначення 70-річниці Перемоги. Всі класи провели екскурсії по місцям бойової слави, брали участь в конкурсі бойових і вітальних листівок, перегляді фільмів про Велику Вітчизняну війну, підготовці і проведенні святкового концерту.

У музеї проводилися заняття лекторської групи, яка готувала матеріал для участі в міських  конкурсах: лекторів - «Героїчні подвиги захисників Вітчизни».

У 2013  - 2014 н.р. прийняли участь у міському конкурсі «Плекаючи серце – осягаємо нове!» , де зайняли І місце.

В лютому – березні заплановано екскурсію (семінар) для заступників директора школи з виховної роботи, а також конференції  щодо визначних дат 2014 року.

В 2014 – 2015 н.р. було проведено :

  • Гра «Я знаю своє місто»;
  • Виховний захід «Пам’ятаємо Небесну сотню!»;
  • Проведено екскурсію та концерт до 28 жовтня;
  • Листопад – лютий проведення тематичних екскурсій для учнів своєї школи;
  • До дня визволення Херсона та подіям на сході країни проведено тематичні екскурсії ;
  • Проведено екскурсію для учнів республіканської олімпіади з інформатики
  • Тематичні екскурсі по музею з теми «Херсонська область».

В 2014 – 2015 н.р. прийняли участь у конкурсі «Юні екскурсоводи» у номінації відео – екскурсія, зайняли ІІ місце.

Щоб незгасною була пам’ять, ми кожного року поповнюємо екскурсію

музею новими й новими матеріалами, залучаючи до цієї роботи якомога більше учнів, щоб кожен міг доторкнутися серцем і душею до історії. Вдосконалюючи роботу шкільного музею, колектив школи робить свій вагомий внесок у справу відродження громадянської свідомості, виховує гордість за своїх славних земляків, прищеплює почуття любові та патріотизму за свою Україну.

 

товариство «Просвіта» ім. Т. Г. Шевченка.

 

До 1985 року — соліст Кримської народної капели бандуристів імені Степана Руданського.

 

Збирач книг про козацтво та історію України, дослідник кобзарства в Україні, Криму та на Кубані. Колекціонує козацьку зброю.

 

Остап Кіндрачук записаний до реєстру «Таврійсько-Запорізького козацтва» у Криму, що намагається позитивно впливати на молоде покоління: у школах займається патріотичним вихованням, розказує про цікаву козацьку історію.

 

У репертуарі народні думи, історичні та народні пісні, пісні про сьогодення. Свої пісні кобзар упорядкував у хронологічному порядку — історія України в піснях від Київської Русі до сьогодення.

 

Виконує окремі пісні польською, німецькою, татарською, молдавською та іншими мовами. Учасник міжнародних фестивалів у Польщі, Німеччині, Чехії.

 

В Україні грає в Києві, Ялті, Одесі, Львові та інших містах.

 

Записав у Польщі на студії два аудіоальбоми, деякі пісні з яких увійшли в аудіоальбом «Остап Кіндрачук. Козак — бандурист», який сам і поширює.

 

Остап Кіндрачук знявся у телефільмі Олега Бійми «Кобзарські шляхи» (1988, Укртелефільм) і серіалі «Роксолана» (1996, Укртелефільм).

 

Наш музей – це гордість навчального закладу, адже він має і пізнавальне, і виховне значення.

Друк